1612. urtean osatutako kofradia Aizarnan
— 2025-01-11Askotan irakurri izan dut Santa Engrazia Donearen deboziozko kofradia bat bazela XVII. gizaldian Aizarnan. Honen berri jakiteko irrika aspalditik nuen, beraz aztarka pixka bat egin ondoren egiaztatzea lortu nuen.
Eliz barrutiak Donostiako seminarioan duen artxiboan aurkitu dut dokumentazioa. Kofradia honek zituen arauak liburuxka zahar batean jasota daude, “Libro de las Constituciones de la Cofradía de Aizarna” izeneko batean alegia. Bertan jasota dagoena irakurtzeko aukera paregabea izan dut; bitxia benetan. Kofradia hau 1612. urtean osatu omen zen. Aspaldiko kontua da beraz, 400 urte eta gehiago ere badira eta. Aitortu behar zaila egin zaidala ondo ulertzea, kaligrafia berezian idatzita baitago liburuxka hau.
Ziurtasunez jokatzeko sarritan irakurri dut eta ustez akats handirik gabe transkribatu ditut. Arauen edukia ahalik eta egokien ulertu ondoren euskaratu egin ditut, eta berauek argitaratuko ditut hemen, Aizarnako historiaren zati garrantzitsu bat izanik interesa duenak eskura izan ditzan.
Santa Engraziako Ermita Aizarnako parrokiari dagokiola adierazten da dokumentazioan, baina bere ondareak kudeatzen zituela ere bai, abere eta guzti. Ondareen zerrenda nahiko luzea denez beste baterako utziko dut.
Liburuxka hau gazteleraz idatzita dago guztiz, baina adibide bat ematearren, sarreran irakur daitekeen testuak honela dio: “Nos los cofrades de la cofradia de Señora Santa Engracia de la tierra de Aycarna juridiscion de la Villa de Zestona invocando en nombre de Dios aquien humildemente pedimos y suplicamos nos assista y presida para ser de su divinidad y de buen gobierno dela dicha cofradia y salvacion de nuestras animas y ordenamos las reglas y ordenancas siguientes” (Libro de las Constituciones de la Cofradía de Santa Engrazia de Aizarna, 32. orr.)
Arauak diotenez bi arduradun edo zuzendari behar zituen kofradiak eta hauek aukeratzeko bozketa zuzena egiten zuten kideen artean. Horretarako kofradeek, txartel batean sartu behar zuten izena, lapikoan edo lurrezko ontzi batean. Gizon ‘zuzen’ bat arduratu behar omen zuen txartelak ateratzeaz, beti ere erretorearen gainbegiradapean.
Lehen aukeratuak kofradia kudeatu eta diru kontuaz arduratu behar zuen. Bi zuzendariak elkarrekin arduratzen ziren kofradiaren funtzionamenduaz, aginpidea osoa zuten elkartean. Urte baterako aukeratzen zituzten, eta berriz aukeratzeko hiru urte pasa behar ziren. Bestalde kofradia uztea arazo edo argudio seriorik gabe zigortuta zegoen bi errealekin, arduradunek erabakitzen zuten arazoaren maila.
Kofradiak liburuxka zuri bat eduki behar zuen, bertan kofradeen izenak, aukeratutako zuzendariak, diru kontuak eta abar idazteko. Elkartutakoen artean zegoen apaiz, fraide edo elizgizonen bat arduratzen zen berauek idazteaz. Garai haietan idazten zekien kofrade gutxi izango zirelako agian.
Apirilaren 16an, Santa Engrazia egunean, jai egitera behartuta zeuden kofradeak. Meza nagusia egingo zen ermitan, eta errespontsuak, kofradian hildakoen alde. Egun hau jai ez egiteak, erreal bateko zigorra zuen eta berau Aizarnako parrokian utzi behar zen, kofradiaren beharretarako.
Kofrade izateko edozein parrokianok zuen aukera, naiz emakumezkoa edo gizonezkoa izan, baina kide izateko erreal bat ordaindu behar zuen. Kofrade eguna, ermitan ospatzen zuten abuztuko lehen igandean. Meza honetaz erretore Jauna arduratzen zen, eguerdiko bazkariaren truke.
Abuztuko lehen igande honetan, kofradeek bertara hurbiltzea ezinbestekoa zuten, Horretarako Aizarnako elizan jakinarazten zieten kideei egun batzuk lehenago.. Gaixo edo arazoren bat izatean arduradunari jakinarazi behar zitzaion. Horrela ezean erreal erdiko zigorra ezartzen zitzaien.
Lehenik meza nagusia eta ondoren bazkaria. Bazkarirako mahaiak atarian jartzen zituzten edo bestela serora etxean. Lau kofradeentzako plater bat eta menua ere idatzita zeukaten. Morroiak eta seme-alabek ez zuten lekurik, arau hau betetzen ez zuenak erreal bateko zigorra zuen.
Ermita honek etxe bat zuela itsatsita entzun izan dut, orain arte ez nuen gehiegi sinesten baina bazkaltzeko mahaiak ermita atarian edo seroraren etxean jartzen zituztela irakurtzean, egia dela sinesten hasi naiz.
Lau kideentzako plater bat, eta plater bakoitzari zegokion janaria honelakoa zen: lau libra ogi, bi libra zikiro eta bi libra behiki. Ardoaren neurria ez dago hain garbi, txarroa izango da seguruenik. Postrean gazta zaharra edo fruta. Janaria prestatzeko garaian lapikoak urdaiaz ondo osatuta egon behar zuen, janaria atsegina izan zedin, eta mahaitik jaikitzerako bi erreal kobratzen zituen arduradunak. Egun biribila antolatzen zutela ezin ukatu.
Kofrade egunean karta jokoa debekatuta zegoen ermitan eta bertatik “balezta” baten tiroa iristen zen distantziaren barnean ere bai.
Kofraderen bat hiltzean, naiz Aizarnako lurretan edo kanpoan, ermitan kanpaiak jotzen zituzten, eta hildakoa Aizarnako parrokian lurperatzen zuten. Hildakoaren alde meza kantatutakoa eta 15 aitagure bere arimaren alde. Horretaz gain, kandela handiak piztuta egon behar zuten elizkizunean. Kofrade bakoitzarentzat bost ontzako kandela edukitzea behartuta zegoen elkartea, elizkizun hauetarako.
Kofradia behartuta zegoen lurperatzean bere kideen gorpua zapi batekin estaltzera, zapi beltza erdian gurutze zuriarekin. Zapi honi Tenplarioen kutsua hartzen diot, ‘hospitalarios’ deitzen zieten tenplarioek erabiltzen baitzuten kapa beltza gurutze zuriarekin. Kofradiaren ikur bezala erabiltzen ote zuten?
Kideen artean liskarrak sortzen baziren kofradiako bi arduradunak beste bi lagunekin ahalegintzen ziren bakea ezartzen. Ezin bazuten lortu, kanporatu egiten zituzten elkartetik. Liskarrak bere onera etortzean arduradunek berriz onartzeko aginpidea zuten.
Suarekin kaltetuak edo pobrezian erortzen ziren kideen alde, arduradunek beste kide batzuekin limosna bilketa egiten zuten berauei laguntzeko.
Kofradia honek Iruñeako Gotzaindegiaren babesa zuen. Aizarna Gotzaindegi honen partaide zen, eta arauen barruan elizbarruti honen laguntza eskaerak ikusten dira. Arauak idatzi eta sinatzen, Licenciado Don Bartolome Jaca delakoa agertzen da. Iruñeako Gotzaindegiak zituen parroki guztien bisitaria zen berau.
Kofradia honek zituen xehetasun denak ez ditut jaso, garrantzirik gabeko asko irakurtzen baitira bertan. Baliteke irakurtzeko garaian akats txikiren bat izatea ere, baina orokorrean kofradi honen arau eta helburuak ondo ulertzen direlakoan nago.
Jon Egiguren
Egin zaitez bazkide